Vysoké povolání žen
Rick Joyner, 17.2.2003
The High Calling of Womanhood
Tento týden pokračuje naše studium jedním
z nejproblematičtějších veršů v epištole Efezským pro dnešní
dobu, Ef 5:22-24:
„Ženy, podřizujte se svým mužům jako Pánu,
neboť muž je hlavou ženy, jako je Kristus hlavou církve; on
je zachráncem těla.
Ale jako církev je podřízena Kristu, tak i ženy ve všem svým
mužům.“
Pro ty, jejichž myšlení je formováno více světem než Duchem,
je toto místo považováno za nejvíce protiženský text v Bibli. Ale, pro
obnovenou mysl, která je duchovní a ne tělesná, je to jeden z nejvíce
osvobozujících textů pro ženy v Bibli. Jak je to možné?
Nejprve, je třeba pochopit, že Bůh učinil muže a ženy
rozdílné, pro rozdílné role. Jeden z nejsoustředěnějších ďáblových útoků
v naší době je, setřít rozdíly mezi muži a ženami tak, aby nikdo nebyl
tím, k čemu byl stvořen. Ale Pán Ježíš a apoštolové započali první
skutečné osvobození žen na zemi tím, že vyzvedli roli žen daleko nad to, co
bylo uznáváno v předchozích dobách. Bůh stále chce, aby ženy byly mnohem
svobodnější než si umí představit kterékoli moderní ženské osvobozovací hnutí.
2 Kor 3:17 oznamuje: „ … kde je Pánův Duch, tam je svoboda.“
Nikdy nepoznáme větší svobodu než když budeme těmi, kterými nás Bůh stvořil
abychom byli. Avšak, způsob, jakým svobodu chápe svět a pravá svoboda
v Duchu, mohou být dvě velmi rozdílné věci. Podobně jako kdyby vlak chtěl
být svobodný od kolejí, aby mohl jezdit napříč krajinou – okamžitě uvázne a
nebude schopen žádného pohybu. Koleje, které se zdají, že vlak omezují a
svazují, ve skutečnosti vlak uvolňují k tomu, aby byl tím, pro co byl
postaven. S námi je to velmi podobné. Není větší svoboda než znát hranice,
které nám určil Bůh, abychom se v nich mohli pohybovat s velikou důvěrou.
Musíme také rozpoznat, že duchovní autorita je mnohem větší
než autorita, která se týká věcí tohoto života. Ve Starém Zákoně byla králova
světská autorita oddělena od duchovní autority kněží a obě musely být odděleny
různými způsoby. Ženě, která je osvobozena od světské autority nad domácností
může být svěřena větší duchovní autorita, takže může vykonat mnohem více.
Jedním z devastujících učení, která se objevila
v sedmdesátých letech je učení, že muž je „kněz“ ve svém domě. Všichni
věřící jsou povoláni být kněžími, to znamená jak muži, tak ženy. Je pravdou, že
ženy všeobecně mají tendenci být mnohem lepšími přímluvci a kněžími
v domácnosti než muži. Když se toto učení rozšířilo, mělo zničující účinek
nejen na efektivní kněžskou službu v rodinách, ale také v církvi. Lepší
učení, které by se mělo rozšířit je, že žena je knězem v rodině a muž je
hlavou, ale oba společně vytváří službu rodině, jak to požaduje Bůh. To
samozřejmě není úplné a přesné, ale je to mnohem lepší, než to předchozí.
Je jen málo větších demonstrací Boží milosti, víry
v Boha a lidské vznešenosti, která byla stvořena k obrazu Božímu, než
bohabojná, ženská, poddaná žena. „Poddanost“ je jedním z těch slov, se
kterými ďábel vždy pracuje, aby je překroutil, protože je to tak mocná
demonstrace milosti a autority v životě člověka. Jsou zde jistě mnohé
extrémy v používání tohoto slova a někdy se dostávají do krajních extrémů
a bezzákonnosti. Musíme si uvědomovat, že na obou stranách cesty života jsou
jámy.
Poddanost je v mnoha ohledech největší demonstrace
víry. Bohabojná žena, která je poddána bohabojnému muži, je velikým příkladem
vztahu s Pánem, ke kterému je církev povolána. Bohabojná žena, která je poddána
muži, který není bohabojný, může být ještě větší demonstrací víry a to může být
mocný způsob jak získat nejen svého manžela, ale i ostatní. To však neznamená,
že se bohabojná žena má podřizovat v bezbožných nebo nezákonných věcech.
Naopak, když se brání, když odmítá s respektem ke svému muži a ne ve
vzpurném duchu, bude to mocným prostředkem k jeho obvinění.
Jiným nepochopením tohoto textu je, že jakoby staví všechny
ženy pod všechny muže. Tento text je o rodině a domě a nesmí být používán pro
jiné vztahy. Musíme si také uvědomit, že ti, kdo jsou v Kristu v autoritě
v nějaké situaci, jsou v ní jako služebníci a ne jako mistři, kteří
panují nad ostatními. Má-li někdo autoritu v Pánu, pak jej to nedělá
důležitějším, ale stává se větším služebníkem, protože s autoritou
přichází více zodpovědnosti. Nemůže být zodpovědnost bez autority. Ale,
autorita v Pánu je vykonávána kvůli těm, kdo jí jsou poddáni, ne kvůli
těm, kdo jsou v autoritě.
Jsou vlastně dva základní druhy autority – taková, která
užívá svou autoritu a lidi pro své vlastní sobecké cíle, a taková, která užívá
autoritu a vydává sebe sama pro lidi. Křesťanská autorita je vždy ta druhá.
Přesto, autorita je stále autorita – právo a schopnost vykonávat svoji vůli.
Jestliže muž není hlavou domácnosti, která nese autoritu a
konečné slovo ve věcech rodiny – rodina je v nepořádku. Ale, pokud muž
nemiluje svou ženu jako Kristus miloval církev, pak je dům také
v nepořádku.
Jak je to s rodinami, kde již není otec? Pán Ježíš Sám
je odpověď na každý lidský problém a Jeho milost je dostatečná na každou
situaci. Jak říká Žalm 68:6 „Otec sirotků, obhájce vdov je Bůh v obydlí svém svatém.“
Způsob, jak Bůh chce zabezpečovat takové potřeby je „v obydlí svém svatém“, což
je církev.
V tomto předmětu je toho mnohem více, než je možné
probrat v tomto krátkém slově. Mohlo ve vás zůstat více otázek než jste
dostali odpovědí v tomto mém zamyšlení. Odpovědi k této věci jsou
pravé, pravdivé a dokonalé, když je nalezena Boží rada. Svět dává mnoho
odpovědí a filozofií na toto téma a výsledkem je krutý útok na vztahy
v rodině a rozbití mnoha rodin. Pokud budeme součástí přípravy pro příchod
Království místo ďáblovy strategie ničit, ať jsme manželem nebo manželkou,
musíme mít na paměti napomenutí z Marka 8:34-36:
„Chce-li kdo za mnou přijíti, zapři sebe sám, a vezmi kříž
svůj, a následujž mne.
Nebo chtěl-li by kdo duši svou zachovati, ztratíť ji; pakli
by kdo ztratil duši svou pro mne a pro evangelium, tenť ji zachová.
Nebo co prospěje člověku, by všecken svět získal, a své duši
škodu učinil?“
Tentokrát jsme pojednali text týkající se ženy. Příště se
budeme zabývat manželem. Vztah v manželství bude skoro určitě nebem nebo
peklem. Můžeš si být jist(á) jednou věcí – Pán se nesnaží tě proměnit – On tě
chce zabít! Jedním ze základních způsobů, který k tomu vybral je
manželství. Tvé manželství může být nebe na zemi, pokud chceš zemřít, zřeknout
se svého sobeckého života a sloužit své manželce/manželu. Bude to peklo, pokud
se snažíš zachovat svůj sobecký život ve tvém manželství. To pravděpodobně pod
moderními tlaky a stresy dlouho nepřežije.